Kindermassage

(ONDERLINGE) KINDERMASSAGE

weerbaarder

Kinderen leren op natuurlijke wijze met hun grenzen en die van de ander om te gaan, ontwikkelen respect voor zichzelf en elkaar, zitten beter in hun vel en pestgedrag neemt af. De onderlinge massage bevordert ook het saamhorigheidsgevoel, onder andere door het vrijkomen van oxytocine maar ook door het zo samen op een andere manier bezig zijn. Een ontspannen kind dat zich veilig voelt en zich gerespecteerd weet staat open voor nieuwe indrukken en is eerder geneigd tot samenwerken.

Iedereen kan masseren….

Er wordt spelenderwijs een veilige en vertrouwde manier aangeleerd. De massage gaat over de kleren heen, de ontvangers zitten op hun eigen stoel, hun hoofd ligt (op hun jas, trui of kussentje) op tafel en de masseurs raken alleen de rug, de armen en het hoofd aan. In het aanleren wordt ook geoefend in grenzen aangeven. “De ontvanger bepaalt” is een belangrijke regel en er worden duidelijke afspraken gemaakt over wat er wel en zeker niet aangeraakt mag worden.

Waarom massage?

  • Kinderen krijgen meer zelfvertrouwen en werken beter samen
  • Meer respect en zorg voor elkaar en de omgeving
  • Verbetering van de fysieke gezondheid door betere doorbloeding
  • Verhoging van het afweersysteem
  • Leren aangeven van eigen grenzen
  • Respecteren van andermans grenzen
  • Betere concentratie.
  • Minder stress, vooral bij drukke jongens.
  • Rust op gewenste momenten.
  • Pesten daalt in procenten!

Massage tegen pesten op school

Jorn Jorgenson, directeur van een grote Deense basisschool, ontwikkelde eind jaren ’90 de “taktil rygmassage”. Hij probeerde het pestgedrag aan te pakken en liet zijn leerlingen elkaar één keer in de week deze rugmassage geven. Inmiddels zijn er nu minstens 140 Deense scholen die dit hebben overgenomen nadat het aantal gepeste leerlingen van 6% naar 0% was gegaan.

Ook in Nederland zijn er duizenden schoolkinderen van 4-12 jaar die aan onderlinge massage doen. Groepsleiders en leerkrachten melden meer rust in de groep, socialer gedrag en betere leerresultaten. Door het aanraken als spel of wederzijdse zorg op te nemen in de dagelijkse omgang op school en kinderopvang krijgen kinderen het huidcontact dat ze net als water, lucht en voeding nodig hebben en voelen ze zich meer geborgen.

Sluit Menu